Det er tankevækkende – og måske lidt banalt – men her får du lidt serviceinspiration fra et garnihotel i København:
Der serveres morgenmad – dvs. tjener #1 stopper gæsterne og afkræver værelsesnummeret. Tjener #2 og #3 farer rundt og rydder borde – ægte tallerkentaxier.
Konsulenten ankommer. Råber, slår og tuder.
Tjenerne retter ind – smiler lidt over den åbenlyse og overdrevne fokus på fajance i stedet for på gæster.
Vi aftaler lidt nye procedurer:
1. I stedet for “ROOM NUMBER???” siger vi nu: “Good morning sir. Let me find you a table… What is your room number, by the way?”
2. Tjenerne opsøger gæsterne og hører om de ønsker specialkaffe mod betaling? 10-15% siger “ja tak”…
Enkelt – og tankevækkende på to punkter:
1. Vi øger salget af kaffe markant. Ikke en cash-cow men dog 100.000 på bundlinien pr. år
2. Gæsterne oplever en markant bedre service – og tjenerne kan konkret måle det på at de får langt flere smil og positive tilkendegivelser.
Har det krævet mere tid? Nix – ikke et sekund – for tjenerne var der i forvejen…
…jo, hvis jeg skal være ærlig, så tager det lidt længere tid nu, for der skal serveres kaffe – men til gengæld er rygepauserne midt i servicen væk. Hvor mon de blev af?
Konklusion: Mersalg der lykkes 10% giver 100% service – ikke dårligt!
Spørgsmål: Kan man overføre dette til lobbyen, baren eller andre steder?
Svar: Prøv! God weekend!