fbpx

Det er ikke kun klimaet eller krisen som skal have skylden. Det er også vores kultur som har andel i problemet… Og det er helt sikkert ikke nok at øge markedsføringen – for det vil give nye turister med for lav genkøbsfrekvens!

Nå, tilbage til kulturen. Vor kultur?? Er den problemet? Ja, delvist.

Nu skal der nok være nogen der bliver sure. Men jeg mener det. Vor skandinaviske kultur er (som alle andre kulturer) et paradoks. På den ene side er vi effektive, punktlige og kvalitetsbevidste. Vi har styr på design, udvikling og kreativitet.

Men på den anden side er vi reserverede, fremmedforskrækkede (også overfor naboen) og rethaveriske.

Vi holder på vor ret i trafikken, synes at alle skal være lige og vil gerne hjem kl. 15.59 – og det er noget skrammel, for det skræmmer turisterne væk.

Eller rettere: Det afholder en del af dem fra at komme tilbage.

Turister falder for vores lille, pæne og velholdte land med grønne træer, lav kriminalitet og ubestikkelige politimænd. De elsker Tivoli og den (alt for) lille Havfrue…

…men de hader:

  • Små hotelværelser
  • Dyre restauranter
  • For lidt personale
  • For meget selvbetjening
  • Manglende fleksibilitet

Det er ikke en påstand – læs på fx Tripadvisor og du vil se at disse fem punkter er fremherskende blandt de utilfredse turister.

Det er fedt! Det er faktisk sinddsyg lækkert og cool, at det er den slags de klager over.

Tænk hvis det var vejret, landskabet eller de grønne skove. Så ville vi fanneme have et grande problem. Men det andet – det kan vi da fixe.

Vi kan sagtens vold-kompensere for høje priser, små hotelværelser og underbemanding ved at justere vor adfærd – ved at yde den fedeste og bedste service i hele verden.

Men vi bliver altså overhalet af et par milliarder mennesker i Kina, Indien, Tyrkiet, USA og andre steder hvor lønnen er lav og kulturen mere åben og hjertelig.

Vi burde være klogere. Vi burde gøre som fx Marriott – som jeg netop nu bor på i Ankara. Jeg har lige spenderet et time med hotellets Rooms Division Manager. Jeg spurgte ham, hvad de gør for for at være så hamrende gode. Hotellet ligger nr.1 på Tripadvisor – og det er fuldt fortjent, skal jeg hilse og sige. Fra dørmanden til receptionisten, fra bartenderen til tjeneren og poolmanageren. De har styr på det og det er ikke et tilfælde.

Han fortalte, at de “bare” gør det logiske: Alt personalet bliver grundigt trænet før de får lov at arbejde så meget som et eneste minut.

Alle ledere og supervisors træner alt personale hver eneste dag. Faktisk er der sat 15 minutter af dagligt til træning – og det var hver dag! Hver!

Well – du kan sige, at det er jo Marriott med 3.000 hoteller. Det kan vi ikke matche.

Bullsh!t – det kan vi snildt – og det vil medvirke til at imponere de turister der ikke gider vende tilbage.

Danmark er en Mercedes: Enkel, elegant, forudsigelig, dyr og stabil – men den er åbenbart pakket ind i en Skoda-krop – og så er den lige pludselig ikke lækker mere.

Der skal gøres noget: Vi skal simpelthen til at yde den fantastiske service, som andre lande kan, fordi de er født til det.

Tyrkerne, inderne, amerikanerne (nogle af dem) og japanerne mfl. De har et gen, der gør at de ikke finder gæster besværlige som vi har en tendens til. De er opdraget til at bukke, yde service og være stolte af det.

Vi siger: “Man skal jo ikke ned på knæ for gæsterne…”

Jo – de gu’ fa’en vi skal – for ellers gider de ikke betale DKK 1.800 for et rxvsygt standardværelse i Nyhavn eller køre 5 km i en fed Mercedes-taxi til mere end DKK 100.

Det med at yde service er ikke at ydmyge sig selv. Det er noget ævl!

Jeg optræder på TV2 kl. malketid om morgenen. Gratis.

Jeg drøner til ekspressmøde hos hotellets ledelse når de kalder.

Jeg sveder og løber rundt når jeg underviser.

Fordi jeg skal? Nej, fordi jeg synes det er fedt at give den gas for andre.

Ydmyger jeg mig? Er jeg underdanig? Mindreværdig?

Nej, for fanden – jeg synes, at jeg er kongen, når jeg kommer totalt flad hjem efter en 16 timers dag med TV2-optræden, kursus og arbejdsmiddag. Det er for pokker mig, der er vinderen sammen med kunderne – og de værdsætter det!

Så hvis vi nu (undskyld, hvis jeg blærer mig lidt) alle gav den en skalle, og krævede meget mere af vores medarbejdere i turistindustrien (herunder de elendige detailbutikker i byerne) så ville amerikanerne med ternede bukser og fede koner komme tilbage i 2013 og medbringe naboen og hans lige så fede unger. Med masser af dejlige dollaser i baglommen.

Det er altså ikke så svært, men vi gør det så ufattellig langhåret nogen gange.

Og jeg er sikker på, at jeg ikke bliver arbejdsløs så længe jeg ikke formår at få receptionisten ud fra skranken – eller manden i butikken til at holde døren.

Så er der godt nok langt…

…og så tager turisterne hellere til lande hvor prisen er lav, temperaturen høj og servicen i top – fra hjertet.

Kom nu, Danmark. Du kan godt – men du skal tage dig gevaldigt sammen.

God sommer fra Danmarksbooster A/S

🙂 🙂 🙂

Kilde: http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/ferieidanmark/ECE1685295/ekspert-om-svigtende-turister-det-er-meget-bekymrende/

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer