Krisen forsvinder en dag. Pludselig, uden at vi lige opfatter det, er den væk. Markedet vil vokse. Aktierne vil stige i kurs hurtigt. Boligpriserne kommer til at finde tilbage til en mere naturligt leje. Der vil blive solgt flere biler…

…men er du klar?

Er du allerede nu i fuld gang med at ignorere krisen? Udvikler du? Tænker du nyt? Handler du ud fra din nytænkning?

Forhåbentlig har du allerede for længe siden indset at det intet nytter ar tude. Forhåbentlig er du mere aktionsorienteret end den venlige, lidt passive taxichauffør der kørte mig til lufthavnen gennem et tusmørkefyldt København i går morges.

Vi havde følgende ordveksling: Kan du mærke krisen?

Ja, svarede han. Desværre. Jeg er 30% under budget. Det er hårdt, men jeg piver ikke, for der jo ikke noget jeg kan gøre ved det.

Turen var færdig og vi holdt foran terminal 1 i Kastrup. Jeg takkede for turen og ønskede ham en god dag, men jeg tænkte: Selvfølgelig kan du gøre noget.

Du kunne fx. høre hvornår jeg skal retur igen. Du kunne give mig dit kort og bede mig ringe direkte til dig næste gang du skal i lufthavnen. Du kunne give mig ti visitkort og bede mig anbefale din gode service og din fede bil til mine venner. Du kunne faktisk gøre en hel del, men du har ikke troen på at der er noget at gøre.

Da jeg sad i flyet og langsomt vågnede (jeg er b-menneske og klokken var 06.00) tænkte jeg at jeg burde have talt med ham i bare tre minutter. Givet ham lidt positiv energi.

Jeg ved jo at det virker. At være opsøgende, proaktiv og sælgende. Jeg skulle have sagt noget.

Tænk hvis chaufføren havde fået noget inspiration som han kunne bruge. Tænk hvis han allerede nu, midt i en alvorlig krise med 30% lavere omsætning, kunne begynde at opbygge en ny og større kundekreds.

Tænk hvor mange flere penge han ville tjene når krisen er væk.

Tænk på din butik, din forretning, dit firma… Er DU i gang med at bygge op?

Jeg er. Jeg udvikler, tænker nyt. Ringer til nye kunder, samarbejdspartnere og udvider hvor jeg kan.

Det virker! Jeg har mit travleste år nogensinde. Ikke på trods af krisen – på grund af den. Fordi jeg allerede for et år siden følte mig presset. Tænk hvis min omsætning daler. Hvis den skal det, skal det være fordi jeg har lyst til at arbejde mere – ikke på grund af en idiotisk krise.

Det har ikke været let. Men det har været sjovt at bide krisen hårdt og høre den knase mellem tænderne.

Det positive er, at jeg nu kan se omsætningen skyde i vejret… Hvordan kommer det ikke til at gå når krisen er ovre?

Pyha – man bliver helt forpustet ved tanken.

Er du klar? Kom så i gang.

Ring til nye kunder.
Opsøg nye partnere.
Fokusér din kommunikation så den taler til dine kunders situation.
Canvas bare en potentiel kunde mere end du plejer – om dagen.
Tilret din hjemmeside.
Optimér dine muligheder for at blive fundet i en Google søgning.
Hvis du sælger til et kriseramt marked, så juster din kommunikation før du dumper priserne.
Hold fast på nuværende kunder – plej dem mere via dialog og måske en frokost.
Opsøg gamle kunder og genstart kommunikationen med dem.
Find produkter og ydelser som passer til dit markeds situation lige nu.
Sælg for Helvede! Det lønner sig nu – og om fem år. Trust me…

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer