Hvis sælgeren forsvandt

Tænk hvis alle dine sælgere forsvandt i morgen!

Der findes en interessant tv-serie om hvad der ville ske med Jorden, hvis alle vi mennesker pludselig forsvandt.

Den første dag ville alt være normalt. Lyses på gader og facader ville tænde om aftenen – slukke næste morgen. Køleskabe ville brumme og klimaanlæg ville køle. Kraftværkerne ville producere el.

Men efter nogle dage ville mange ting gå i stå. Metroen ville holde stille. Kulfyrede kraftværker ville mangle forsyninger og stoppe med at producere energi. Vindmøller ville snurre – ingen ville bruge den strøm de producerede.

Efter et par måneder ville dyr indtage byerne. Planter ville pible frem mellem fliserne på fortovene. Knækkede grene ville blive liggende.

Efter et par år ville huse forfalde. Byerne ville være grønne og fulde af dyreliv.

Efter tusind år ville meget forurening være væk. De fleste menneskeskabte bygninger være overgroet af planter.

Efter titusind år ville de fleste spor af os være helt væk.

…men hvad ville der ske i din virksomhed på dag et?

Hvis dine sælgere forsvandt og alle andre blev? Ville dine kunder opdage det? Ville salget falde? Ville produktionen være nødt til at drosle ned?

Der er to svar:

I. Nogle virksomheder ville ikke mærke forskel!

II. De fleste ville…

Men hvor der din salgsafdeling? Inden du svarer, så lad mig provokere lidt mere. Jeg har været i færd med at købe tre ting siden nytår:

a. Rådgivning så birdi.dk bliver endnu skarpere
b. Et nyt fotografiapparat
c. En ny bil – mest til min kone

To af de ting jeg skal bruge har jeg allerede erhvervet mig. Her var rådgiverne, sælgerne eller hvad de nu kaldes, bare super skarpe. Jeg blev udfordret. Man stillede modspørgsmål. Kom med konkret rådgivning hvor jeg både sparede penge og købte dyrere.

Man svarede på mails. Ringede tilbage. Fulgte op. Jeg følte at jeg reelt blev klogere – og fik en bedre løsning end jeg selv kunne skrue sammen – uanset hvor meget jeg brugte Google.

Men der er en ting jeg ikke har fået endnu!

…og det er fordi, at de “sælgere” jeg har kommunikeret med tilhører kategorien “Ingen Konsekvens Hvis De Forsvandt”

De – og jeg har talt med mindst fem – har udmærket sig ved:

I. Ikke at ringe tilbage
II. Ikke at være imødekommende
III. Virke som om jeg forstyrrede
IV. Ikke at rådgive mig
V. Komme med upræcise informationer
VI. Vide mindre end Google
VII. På ingen måde udfordre mig til at vælge anderledes
VIII. At være 100% undværlige

De har altså – groft sagt – handlet lidt mindre effektivt end en primitiv hjemmeside gør.

De har været ansatte med en salgsfunktion – uden at agere som sælgere.

De har været medarbejdere der ikke ville saves hvis alle sælgere pludselig forssvandt fra jordens overflade.

Hvad ville der ske hos dig?

Inden du svarer, så husk, at det ikke er sælgerne der har ansvaret. Det har du! Det er dig der har skrevet jobbeskrivelsen. Det er dig der har hyret dem. Dig der har trænet dem. Dig der har observeret dem. Dig der har givet dem feedback efter sambesøg og medlyt på telefonen. Dig der har coachet dem, motiveret dem og brugt “One Minute Manager” på dem hver dag i et år.

Husk det…

Men hvad ville der ske?

Ville dine sælgere reelt være savnet – eller kunne en hvilken som helst kollega tage lige så godt imod kundernes ordrer?

Hvis du er i tvivl, så må du ikke pege udad. Du har ansvaret – så få nu trænet og sat krav og puffet og snakket med de stakkels mennesker. Det kan du i øvrigt læse helt konkret om i denne artikel.

Hvad det var jeg ikke fik købt?

Det må du gerne gætte på – kommentér gerne 🙂

 

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer