fbpx

Ud over at være en sympatisk butik – dette Cirkus Arli – så kan de noget som mange andre ikke kan. De kan sælge! Mersælge!

Da vi (som vi plejer) tog med gode venner i cirkus her i weekenden, talte vi om hvordan det egentlig løber rundt:

a. Hvor meget kan et cirkus som fx Arli egentlig omsætte på en aften?

b. Hvis der nu fx. i gns. er 100 tilskuere, så regnede vi omsætningen ud til DKK 10.000 pr. dag. Ikke meget.

c. Arbejder de med noget helt andet i vinterhalvåret – simpelthen for at tjene penge?

d. Er de på finansloven under noget kultur-støtte-something?

Uanset hvad, så kunne vi ikke lade være med at tænke på, at det var imponerende at se en familie og deres indhyrede (sådan nogen som man hyrer ind…) medarbejdere udfylde en masse roller på et par timer: Billetsælgere, billet-checker, kiosksælger, vagt, tekniker, klovn, artist osv. osv.

Vi var især imponeret over at der på den ene side måtte være enormt meget arbejde (de besøger over 100 byer på en sæson). På den anden side kunne der umuligt være en masse penge – så kudos til Arli for at levere en energisk og godt show uden at blive forgyldt.

Det kunne mange (jeg kunne aldrig drømme om at nævne 3F i denne sammenhæng) lære en del af. Sorry.

Well – det var det med det mersalg. Og nu bliver det interessant, for Arli omsætter markant mere end blot billetterne. Og de har givetvis en skyhøj DG på deres mersalgsvarer.

Vi var syv i selskabet. Totalpris for billetter DKK 975,00

Men vi blev fristet. Se hvad vi købte:

1. Popcorn og vand DKK 150
2. Lysende roterende dims til ungerne DKK 100
3. Slik DKK 150
4. Mere vand DKK 80

Og det bedste: I finalen sender artisterne sæbebobler ud over publikum. De pistoler de benytter er til salg ved udgangen.

5. Sæbeboblepistoler DKK 160

Vi spenderede altså DKK 640 oven i de DKK 975 for billetterne. Det er et mersalg på 65% – og vi var ikke dem der købte mest.

Cool for dem, og de var ikke bange for at sælge:

Før pausen: “Gå nu ud og nyd en vand og popcorn…”

Ved finalen: “Vi sælger souvenirs i kiosken til højre for udgangen…”

Uden at blinke – uden at udstråle usikkerhed – for der skal bare omsættes. Dejligt 🙂

Jeg ved godt, at alle tingene der blinker og spytter bobler er “Made in et-eller-andet-land-der-ikke-kender-til-kvalitet”. Det er godt for DG, for jeg vil vædde med at de ting de sælger for en hund har kostet en tier i indkøb. Så de 640 ekstra kroner er nok 500 værd i DB. Ikke tosset.

Det bedste var, at mersalget skete sympatisk, naturligt og direkte.

Og det allerbedste, der viser at Arli kan balancere mellem profit og service: Da vores venners søn smadrede sin sæbeboblepistol (plastik mod asfalt = av!) byttede Arli den resolut uden at blinke. Gratis. Selv om det udelukkende var brugerfejl.

Konklusion
Når du skal sælge mere, så fokusér på høj DG, direkte kommunikation og fleksibilitet. Dette eksempel fra Arli kan med fordel kopieres i enhver detailbutik og kiosk – i et hvert pizzzeria og alle restauranter – faktisk i alle (uden undtagelse) virksomheder der sælger.

Men skal man være cirkusdirektør for at regne den ud?

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer