What? Er Leon Birdi nu blevet vand-med-brus-sælger?
Nej, men jeg har lige en sjov case fra den virkelige verden:
Vi er på en italiensk restaurant i København. Tjenerens procedure er:
1. Gæsten ankommer
2. Seating
3. Menu udleveres
4. Bestilling
5. Drikkevarer serveres
6. Postevand i pæne flasker placeres på bordet
osv.
Find en kæmpefejl! Eller to…
OK. Første fejl er at vente til trin 5 med at servere drikkevarer. De skal på bordet asap efter seating – behøver jeg at skrive mere om “drikkeminutter”?
Næste fejl: Postevand – gratis – på bordet! Av!
Vi justerede:
1. Gæsten ankommer
2. Seating
3. Drikkevarer sælges + “ønsker I vand med eller uden brus?”
osv.
Den første aften solgte de for DKK 1.000 mere Pellegrino/Panna. Uden moms er det DKK 800. Det giver en fortjeneste på DKK 600. 360 dage om året. De har fem restauranter…
Det er mange penge.
Hvad gør I efter seating?
Kan du gøre det samme i en hotelrestaurant? I din café? I baren?