pirate-ship-wall-art-sticker-28Hvorfor eksisterer piratkopier? Og hvad har det med dit salg at gøre?

Har du hørt at Sony er blevet hacket?

…og ikke nok med det: Der er blevet stjålet en spillefilm som nu kan ses gratis på nettet.

Det kan du læse om i en masse medier i dag – bla. på version2.dk

Det værste ved piratkopiering er, at kunstnerne mister penge… Ikke?
Det er jeg ikke sikker på, at jeg synes. Det er selvfølgelig en problem rent økonomisk. Det er uden tvivl tyveri. Ja, ja – men det er da klart at forbrugerne æder de gratis kopier. For de er værdifulde.

Her får du regnestykket:

Piratkopieret film
Produkt: Film – uden trailers
Tilgængelighed: 30 sekunders søgen på nettet + 5 minutters downloadtid
Platform: Kan ses på smartphone, tablet, Apple TV mm.
Pris: DKK 0

Original film
Produkt: Film – ofte med “tvungne” trailers
Pakket ind i hård plast med plomberinger
Tilgængelighed: Skal købes i butik eller på nettet – dvs. timer eller dage
Platform: DVD-afspiller eller computer
Pris: DKK 199

Så det er et simpelt regnestykke. Og det er svært, eller umuligt, at stoppe.

Så her er opskriften på hvordan du (og fllmindustrien) kan få glæde af regnestykket ovenfor.

DU SKAL TILFØRE VÆRDI

I gamle dage købte jeg en flysimulator til min pc. Den kostede DKK 500 (i 1990) men der fulgte en tyk, lækker manual med som jeg kunne nørde med i ro og mag. God værdi!

I gamle dage købte jeg også en LP. Den var stor, klodset og dyr (DKK 100 i 1985) men til gengæld var der et cover med fotos og tekster. God værdi.

I gamle dage købte jeg en DVD. Den kostede DKK 200 og gav mig danske tekster, høj kvalitet og en lille folder om filmen. God værdi – bortset fra de irriterende tvungne trailers…

Så kom piraterne. De fjernede alt det lækre. Til gengæld tilførte de to ting som er ufatteligt svære at se bort fra: Pris og besvær.

Det blev gratis + jeg kunne downloade og være i gang på minutter.

Hvad kan vi så lære?
Vi kan lære, at det ikke nytter at lave forbud, tude, vræle og føle os snydt. Det nytter derimod at tilføre værdi.

Læs mere om værdi – godt nok i turistbranchen – men samme princip lige her https://birdi.dk/turisterne-kommer-ikke/

Værdi som Netflix, iTunes og den trykte Berlinger jeg trods alt stadig abonnerer på i weekenden. Selv om jeg kunne finde helt det samme ulovligt, gratis, nemt på nettet.

Værdi, venner.

Hvad skal vi så gøre?
Du skal tilføre dit produkt værdi hele tiden. Ellers bliver du kopieret eller overhalet. Også når du ikke sælger bits og bytes.

Har du et firma, skal du møde dine kunder personligt – ikke bare maile.

Er du en offentlig organisation er du også undværlig (med mindre du er i Skat, sæføli…) men er du en kommunal institution kan du udskiftes. Så du skal tilføre værdi.

Du skal holde døren, tænke på at det altid er nemmere at gå på amazon.co.uk end at gå i centeret i snestorm – og fordi du altid er lidt dyrere end dem på nettet, så skal du fanme tilføre værdi i form af interesse, inkluderende adfærd (jeg drager kunden ind i min biks og lader ham pille, smage, prøve…) og selv om jeg er en bilforhandler som ikke har konkurrence fra amazon.co.uk endnu, så skal jeg give den service-gas.

Det var bare et par overfladiske service- og værditæsk på en dejlig mandag i den bedste måned på året.

Hyggede du dig? Har du styr på din service- og værdiadfærd?

Husk at besøge min hjemmeside www.birdi.dk og få masser af inspiration til dit salgs- og servicearbejde.

Med venlig hilsen

Leon Birdi

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer