fbpx

god ledelseMine medarbejdere når ikke deres mål

Nej – og det er nok ikke kun fordi de er dovne eller dumme. Men hvis ikke du leder dem korrekt, så får du måske det dumme og dovne frem i dem. Hvordan? Fordi forkert ledelse medfører demotivation, ligegyldighed og illoyalitet. Så fokuserer de på lønnen, alle fejlene i virksomheden og i det hele tage på ting, som ikke er konstruktive.

Så de skal ledes korrekt – men hvordan?

Det er i virkeligeheden ikke så kompliceret. Altså i teorien. Her får du de tre eneste elementer der skal til:

  1. Tydelige og motiverende mål.
  2. Hjælp til at nå målene.
  3. Feedback og justering.

Er det alt? Ja – og jeg uddyber herunder.

Tydelige og motiverende mål

…betyder, at du skal sikre en god kobling mellem dig og medarbejderen, når der skal sættes mål. Uanset om målet er, at sælgeren skal nå en omsætning på 4 mio. eller et DB på 2,7 mio. så skal målet være købt og accepteret af den der skal nå det.

Hvis medarbejderen ikke er sælger, men fx ansat i kundeservice, kan målet være x samtaler i timen med en kundetilfredshedsscore på y.

Hvis der er tale om håndværkere, montører eller produktionsfolk er målene ofte et mix af kvalitet, fejlrate, kundescore og volumen (antal leverede dimser i timen).

Fælles for alle er, at mål ikke er motiverende hvis de:

a. Bliver trukket ned over deres hoveder

b. Er umulige at nå

c. Ikke har værktøjerne til at nå dem

d. Ikke ser værdien i at nå dem

e. Ikke kan regne ud, hvad de konkret skal gøre for at nå målene

Så der er en kommunikations- og afstemningsopgave der inkluderer samtale, indsigt (det store billede), lytten, skubben på og vigtigst af alt: Assistance til at nå målet.

Skal de osse ha’ hjælp?

Får de ikke løn for at udføre den simple opgave? Ja! Nej!

Ofte skal medarbejdere nå mere og mere for hvert år. Det betyder, at de skal arbejde på tre parametre: De skal arbejde hurtigere, de skal prioritere bedre og de skal blive dygtigere – ellers når de ikke målet. Og det er din (lederens) opgave. Ikke kun din, men heller ikke kun deres. Og det er her, at mange ledere fejler. Mange ledere skubber på. Kommer med udtalelser om at “…nu skal vi sgu op i gear, drenge og piger!”

Lederen bliver på dette stadie – når vi ligger og roder rundt på index 57 – arrig, kort for hovedet og påståelig.

Er der fordi man har ansat idioter? Er det fordi markedet er sort? Eller fordi folk bare er rå-dovne?

Næppe. Det er oftere fordi lederen ikke har været sin opgave voksen. Han eller hun har ikke skabt motivation for målet. Ikke hjulpet med at finde vejen dertil. Ikke støttet og siddet med og givet feedback. Lederen har måske tænkt, at det hele er logisk. At det er indlysende, at der skal mere til, for at nå målet i 2025 end i 2024 og så giver resten sig selv. Men det er her at fejlen opstår, for medarbejderen har ikke udviklet sig siden 2020!

Medarbejderen er blevet ansat. Fået et login til online kurset i salg / programmering / produktion etc. Men han er ikke blevet stimuleret, holdt øje med, trænet. Har ikke fået feedback fra en leder, der er med på møder eller ved medarbejderens side i hverdagen. Så medarbejderen har ikke udviklet sig nok – men skal til stadighed levere mere og mere og mere.

Derfor kommer du ikke uden om at observere og give feedback. Ikke på den årlige MUS – glem den! Men i hverdagen, hvor I sammen kigger på sammenhængen mellem indsatser der skal give effekt som igen skal føre til føromtalte resultater.

Så observation + feedback der hele tiden tilfører medarbejderen en lille smule ny viden er nøglen.

Hvis du får en lille smule dårlig samvittighed, så få det bedre ved at se denne korte video – tro mig: Den er de fem minutter værd.

Lyt også til denne episode af podcasten “Sælge for Helvede” hvor du får konkrete værktøjer til at blive en bedre leder:

 

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer