Det er en dårlig vane – det med priser!
Du kender det sikkert. Kunden ringer og spørger:
“Hvad koster den nye Volvo XC40?”
“Hvad koster et værelse fra fredag til søndag?”
“Hvad tager I for at lave et årsregnskab?”
Uanset om du er revisor, advokat, tøjsælger eller noget helt andet, så spørger kunder til pris.
Men nu indfører jeg et totalt pris-forbud!
Og det gør jeg fordi det er helt skørt at svare!
Ja, det er skørt at svare på et spørgsmål om pris, når du ikke aner hvad kunden skal have.
Hvordan kan du svare på hvad et årsregnskab koster, når du ikke kender omfanget af arbejdet der skal gøres?
Hvordan kan du svare på hvad et hotelværelse koster, før du har fundet ud af om kunden skal have en suite eller et standardværelse?
Hvordan kan du dog tillade dig at svare, at den nye Volvo XC40 koster 435.000 kroner, når du ikke aner om kunden skal have den skrabede model eller den fede, udstyrstunge udgave som koster på den anden side af 600.000?
Det kan du ikke – med mindre du er så uøvet og kundestyret, at du stikker kunden den billigste pris…
Jeg er seriøs!
Som du nok kan høre på mig, så er jeg imod enhver form for utidig prissnak. Det er jeg fordi kunder ikke ved hvad de vil ha’ og derfor spørger til det de kan forholde sig til: Pris.
Men du må ikke svare! Du må lytte til min podcast og finde ud af:
Hvorfor er det dumt at tale pris?
Hvorfor går jeg glip af DB når jeg taler pris for tidligt?
Hvordan styrer jeg uden om pris, så jeg kan sælge dyrere?
Er du klar til en lille times konkret og værdiskabende podcast om priser?
Så lyt med her – og glæd dig over at du om en time har fået mine bedste prisundvigelses-tips.
Tips som jeg selv bruger.
Tips som sikrer min virksomhed øget omsætning hvert år.
Tips, som faktisk finansierer min bil. Og det er ikke en Skoda Fabia…
Hej Leon
Jeg sælger kommende løsninger af vores system og vi har stort set kun danske medarbejdere siddende. Ofte sidder jeg med kunder som ønsker en funktion, men det er ikke dem som har valgt systemet. Jeg spørger meget ind til hvad de skal bruge det til, hvorfor og hvor mange transaktioner der ligger bag, eller hvilken værdi det vil give dem.
Vi har indtil nu givet et estimat baseret på udviklingstiden. Men skal nu til at bevæge os hen mod at prissætte efter værdi. Hvilket jeg synes er utrolig svært, da værdien jo er super individuel – og faktisk afhænger af hvor mange som bestiller samme funktion. Har du nogle gode fif, til hvordan jeg tager den indledende snak med kunden for at finde frem til værdi (og dermed pris) – uden at indikere hvad det kommer til at koste
Hej Elaine. Det er faktisk et godt spørgsmål. Uden at kende til dine produkter, så vil jeg foreslå:
1. Når kunden spørger til pris, så sig: Jeg regner en pris til dig… Men først skal jeg vide mere om…
2. Hvis kunden insisterer på at få en pris: Prisen varierer afhængigt af… Så jeg kan bedre give dig en pris når jeg ved mere… Dog plejer niveauet for en løsning som du efterspørger at være mellem x og y kroner
3. Sig: Prisen afhænger direkte af… Er det OK at jeg regner en pris til dig når jeg ved mere?
Det er mine bedste bud lige nu – har du i øvrigt set denne: https://youtu.be/U2PaMTxsf60
Skriv gerne igen – fx på leon@birdi.dk hvis der er mere jeg kan gøre 🙂