fbpx

Jeg ved det godt. Det lyder som en reklame for et livsstilsprodukt som giver dig evigt liv og mere succes med det andet køn…

Funnel

…men der er altså rigtigt: Du kan garanteret øge dit salg markant, ved blot at være opmærksom på enkelte ting i bookingfasen.

Hvilken branche jeg taler til? Mange:

Restauranter, campingpladser, rejsebureauer, hoteller, biludlejningsselskaber mm.

Udfordringen er som følger:

Telefonen ringer. Du har travlt med alt muligt andet. Personen som henvender sig har en række spørgsmål til produktet, til prisen og har behov for at fortælle sin livshistorie.

Du bliver træt, irriteret og stresset over det du ikke når – og du giver kunden en jævn, lidt forhastet behandling.

Kender du det? Hvis ikke, så stop med at læse – ellers går vi andre, almindelige mennesker lige videre.

Nå, du giver altså kunden en pris, et kortere svar end du havde lyst til og kunden svarer med den klassiske sætning: “Jeg tænker over det”, “Taler med min mand/kone” eller “Jeg skal liiiige… og så hører du fra mig”.

Det lyder fint, ikke? Positivt, eftertænksomt og “jeg-ringer-tilbage-og-booker-agtigt” – men sandheden er, at det i mange brancher kun er 20-50% der ringer tilbage og køber. Nogle gange er det kun 10% der køber.

Hvorfor er det sådan – og hvad kan jeg gøre?
Du kan styre processen. Se på tragten ovenfor: Der er mange interesserede – og færre der køber. Vi sætter lige tal på:

Der er 1.000 mennesker som ønsker at booke en uge på en campingplads i dit distrikt. De googler “camping nordjylland”.

100 af de 1.000 klikker ind på din side.

25 af dem sender dig en mail og fem af dem ringer direkte til jer.

Nu følger vi de 25 – og derefter de fem – følg godt med!

De 25 der mailer, spørger om priser, muligheder og betingelser. Du svarer dem alle.

10 af dem svarer med yderligere spørgsmål – de 15 hører du aldrig fra.

Fem af de 10 booker – de sidste fem vælger noget andet.

Så skal vi  tilbage til de fem der ringer: Hvor mange af dem booker hos dig?

Tre? Fire? Jeg vil vædde med, at det procentvis er langt flere end dem der mailer!

Pointe: Du kan øge antallet af bookinger voldsomt, ved at være vaks ved havelågen overfor dem der mailer.

Vi rykker lige op ad stigen igen: Der var oprindeligt 25 der mailede – og det endet med at give dig fem bookinger.

Nu prøver vi noget nyt…
Vi angriber! Vi tænker: Folk køber ikke pga. pris eller produkt alene. De er følsomme, tænkende individer som reagerer positivt på at blive tager seriøst, på at føle sig vigtige – så vi ringer fanme! Vi ringer til alle dem som mailer, i stedet for at sende en kold, tør og kedelig mail.

Nu bliver vi rige!
…for der sker det, at dem vi ringer til oplever noget nyt:

1. Der er et menneske i den anden ende

2. Det menneske er interesseret i mig

3. Mennesket er venligt, smilende og forstår mig

4. Mennesket vil gerne hjælpe – og anerkender mig og min familie

Min påstand (baseret på erfaring) er, at du vil får mindst 25-50% flere bookinger ud af dine mails.

Vi kan se, at det virker i it-branchen, biludlejning, camping, hoteller og på restauranter – så mon ikke at det også virker hos dig?

Var det virkelig det?
Ja. Der er ikke mere i det. En anden dag, vil jeg uddybe dette. Jeg vil skrive lidt mere om hvad vi skal sige, når vi ringer og hvor hurtigt vi skal reagere på henvendelser. Vi skal også drøfte, hvor aggressiv man skal være – men det kommer en anden god gang.

Indtil da, så giv dit besyv med. Hvad har du oplevet? Lad os øre dine erfaringer og lære af det!

Kom frisk – og skriv en kommentar.

God ringelyst!

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer