Er din salgskultur på plads?

Det er nemt at bede din medarbejder om at:

Kontakte flere kunder

Ringe kunden op og sælge mere

Holde døren

Det virker bare ikke altid efter hensigten. Eller også virker det for en tid. I værste fald virker det slet ikke.

Årsagen er ikke, at ud beder medarbejderen om noget som er urimeligt – snarere at medarbejderen ikke helt har købt ideen. Måske fordi han ikke oplever værdien af det du beder om. Måske fordi han godt kan se fidusen, men ikke ved præcis hvad han skal gøre. Måske fordi medarbejderen er vant til at ledelsen beder om noget som ikke bliver fulgt op. Altså aftale uden kontrol – det vi kalder opfølgning.

En anden udbredt årsag er kulturen. Det ligger ikke i medarbejderens DNA. Heller ikke i virksomhedens. Eller afdelingens.

Når en bestemt, værdiskabende handling ikke ligger i DNA’et gør folk det kun, når de bliver tvunget – eller når de kan se et udbytte.

Så den nemme vej er at bede om adfærd x, derefter adfærd y og til sidst adfærd z – hvorefter det skal gentages og gentages og gentages indtil lederen en dag stiller sig foran spejlet og tænker: Jeg er ikke andet end en højt betalt børnehavepædagog, der dag ud og dag ind skal bede mine medarbejdere om de mest indlysende ting.

Well: I videoen beskriver jeg kort årsag og løsning. Når du har set den, kan du få endnu mere “how to fix” i denne artikel om “den velintegrerede sælger”

Her er en meget kort artikel om samme udfordring set fra medarbejderens stol…

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer
Gratis e-bog om møde-booking

Gratis e-bog om møde-booking

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få en gratis e-bog om mødebooking.

 

Du får også en gang imellem et nyhedsbrev med gode tips og tricks til at forbedre dit salg i din virksomhed.

Tak for din tilmelding. Kig i din indbakke for mere information og din gratis e-bog!