Er din salgskultur på plads?
Det er nemt at bede din medarbejder om at:
Kontakte flere kunder
Ringe kunden op og sælge mere
Holde døren
Det virker bare ikke altid efter hensigten. Eller også virker det for en tid. I værste fald virker det slet ikke.
Årsagen er ikke, at ud beder medarbejderen om noget som er urimeligt – snarere at medarbejderen ikke helt har købt ideen. Måske fordi han ikke oplever værdien af det du beder om. Måske fordi han godt kan se fidusen, men ikke ved præcis hvad han skal gøre. Måske fordi medarbejderen er vant til at ledelsen beder om noget som ikke bliver fulgt op. Altså aftale uden kontrol – det vi kalder opfølgning.
En anden udbredt årsag er kulturen. Det ligger ikke i medarbejderens DNA. Heller ikke i virksomhedens. Eller afdelingens.
Når en bestemt, værdiskabende handling ikke ligger i DNA’et gør folk det kun, når de bliver tvunget – eller når de kan se et udbytte.
Så den nemme vej er at bede om adfærd x, derefter adfærd y og til sidst adfærd z – hvorefter det skal gentages og gentages og gentages indtil lederen en dag stiller sig foran spejlet og tænker: Jeg er ikke andet end en højt betalt børnehavepædagog, der dag ud og dag ind skal bede mine medarbejdere om de mest indlysende ting.
Well: I videoen beskriver jeg kort årsag og løsning. Når du har set den, kan du få endnu mere “how to fix” i denne artikel om “den velintegrerede sælger”
Her er en meget kort artikel om samme udfordring set fra medarbejderens stol…
Emner til foredrag: Hvordan ændre man virksomhedskultur – og hvordan bør den hænger den sammen med strategi/ Vision / Mission
Tak – den er på listen!
Hvordan fastholder og udvikler man kunder i en abonnement baseret forretningsmodel
Hmm… Jaahh. Det er et svært – og meget interessant tema. Den tygger jeg lige på – og takker for et input jeg ikke selv havde i tankerne 🙂
Tak Leon!!!! HELT ENIG!!!
salg i en webshop- god kunde pleje – gode kuneoplevelser
Sæføli. Salg i den nye verden – købt med tak!
Hvordan får du kunderne til at syde af ivrighed efter dit produkt… ?
Hah! Det var et godt tema… Jeg tror at jeg netop har holdt det foredrag sidste uge, bare under anden overskrift… Den er købt – især fordi din overskrift er bedre end den jeg brugte 🙂
Hvordan tester man bedst to alternative salgsstrategier? I udgangspunktet naturligvis for at udvælge den bedste, alternativt for at skrotte begge og udtænke en helt tredie 😎
Altså noget med at mål indsatser og resultater?
Mange tak for ideer – de er noteret. Tak for likes, shares og views. God aften, kære venner 🙂
ingen lyd 🙁 men nåede da lige at se et glimt at min fødeby i starten
Hej Pernille. De er skam lyd på. Du skal nok klikke på selve videoen 🙂
Jeg er fan! Der er mange der efterhånden laver en “Leon”.. sidder i deres bil og fortæller hvordan man blir en pisse dygtig sælger taler om kold canvas, positiv manipulation ect.
Mine øre gør ondt og minder mig om en gammeldags telefon pistol sælger.
Jeg har arbejdet 7 år som Salgscoach og er netop begyndt som som sælger igen og du er én som jeg lytter til.
Du er saglig og professionel. Du forklarer de små ting, som giver mening og værdi.
Det er ikke raket videnskab og heller ej en hellig gral – og dog. Når du forklarer er du inspirerende og motiverende. Så er jeg glad og stolt over sælger faget.
Jeg krummer ikke tæer og bliver flov over min profession, som jeg gør med andre der laver en “Leon”.
Så tak for dig Hr. Leon👌🏽🤛🏽 😊
Tusind tak. Smukt. 🚘🍸😀
Hvordan kan man minimere behovet for opfølging?