Svømmehaller? Tjene penge? Er det relevant, spørger mange mig. De er jo kommunale og får støtte. De skal da ikke tjene penge!

Jo, kære medborgere, det skal de. Hvordan tror du ellers at de skal kunne udvikle sig?

Det er i øvrigt ikke alle – langt fra – der er kommunale. Og der er ingen af hallerne der ikke skal tjene penge – så er den myte vist fejet af bordet 🙂

Jeg har arbejdet med svømmehaller i nogen tid nu, og jeg er begejstret. Det er der flere årsager til – og selv om du ikke er i svømmehalsbranchen så læs med – der er nemlig god inspiration at hente til andre brancher.Ser du, svømmehaller er der noget specielt ved:

1. De udvikler sig til at være mere og mere avancerede
2. Der bliver færre af dem
3. De udvider til gengæld med spa, motion og andre tiltag
4. De er meget fokuseret på teknologi og svømning…
5. …til gengæld er begreber som “systematisk service og mersalg” endnu nyt for branchen

Kan du se hvor jeg vil hen? De er sig selv – og alligevel ligner de rigtig mange andre virksomheder. De er på vej – og de vil gerne være meget mere. De er økonomisk presset og truet af sammenlægninger.

Derfor er svømmehaller, sportshaller, idrætsanlæg og andre der ligner lige noget for en salgs- og servicetosset konsulent: Der er simpelthen et potentiale som lige er ved at starte på at blive udnyttet!

Når jeg så fortæller dig at en lille, lokal svømmehal i provinsen har 75.000 gæster om året – og en svømmehal i en større by har flere hundrede tusinde – så tænker den tossede konsulent:

1. Hvilket potentiale: Hvis vi bare kunne sælge for to kroner mere til hver gæst…
2. Hvis vi nu systematisk yder excellent service til alle: 200.000 gæster der hver får fem, små gode oplevelser = 1 mio. gode oplevelser!

Der er så mange muligheder i svømmehallen:

Vi kan fx.:

1. Sikre at kioskens sortiment er korrekt (mad, drikke, badetøj etc.)
2. Sørge for at synliggøre sortimentet (!)
3. Mersælge aktivt (“vil du ha’ et æble med til en femmer?”)
4. Promovere aktiviteter (fødselsdage, møder, spa, massage etc.)
5. Gennemføre en fem-punkts serviceplan (ankomst, billetsalg, omkring bassinet, café og afrejse)
6. Indsamle data om gæster (100.000 mailadresser der lovligt kan modtage relevante tilbud)
7. Træne livredderne i at hilse på gæsterne så de bliver endnu mere glade for at komme i svømmehallen
8. Rokere rundt på interiøret så gæsten bedre kan se varer til salg
9. Balancere bedre mellem at være frivillige klubmennesker og kapitalistiske virksomhedsledere
10. Få råd til lidt mere via bedre bundlinie når vi har mersolgt, krydssolgt og gensolgt

Så kære halinspektør, bademester eller hvad din titel nu er: Du har et kæmpe, kæmpe potentiale der venter på at blive udnyttet. Du har faktisk så stort et potentiale, at du kan tjene 100.000, 200.000, 500.000 eller mere ekstra hvert år – bare i din svømmehal.

Tænk så på mulighederne i sportshallerne, i arenaen, mødelokalerne og på stadion.

Good times are coming your way, som de siger i USA.

Men du skal selv sætte i gang og være aktiv!

God fornøjelse!

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer