Nu skal der sælges!
Stedet: Bredgade i København
Situation: Mulig køber til elbil
Problem: Sælger skubber kunde væk – med charme…
Jeg undres. Forleden var jeg ude på et hotel for at undervise i mersalg. I frokostpausen gik jeg en tur og stod pludselig foran en flot forretning: Tesla Motors i Bredgade.
Forretningen så flot ud – og dyr. Jeg gik ind – for jeg elsker biler.
Den ene sælger er i færd med at tale med en kunde – han ser mig og får hurtigt fat i en kollega som kommer mig i møde. Kollegaen er velklædt. Han ser venlig ud og kommer hen for at præsentere sig.
Han giver hånd og virker i det hele taget vældig flink.
Jeg tænker: “Fedt! Nu kan jeg endelig få en god case – en sag fra den virkelige verden – hvor der endelig er en sælger der kan noget”
Jeg siger: “Jeg kender en som har bestilt en bil hos jer. Jeg skal selv skifte bil og var interesseret i at høre om den nye fire-dørs sedan som I vist lancerer snart…”
Det er begyndte så smukt ender nu i katastrofe:
Sælger siger: “Ja, den bedste måde er at se på vores hjemmeside – www.teslamotors.com – der er al information…” Samtidig peger han venligt bagud mod en fin iMac der står i lokalet.
Jeg er lamslået. Var det det?
Ja.
Jeg siger, at det vil jeg gøre, men jeg vil da gerne høre mere nu jeg er her. Nu bliver det en hiven og sliden. Jeg skal hive information ud, jeg smider købssignaler i knolden på manden og han dukker sig, undviger og ruller rundt for at undgå et salg.
Øv! Øv! Øv!
Hvorfor Fanden investerer man millioner i lokaler, uddannelse, biler etc. for at undgå kunder?
På forespørgsel fortæller den stadig venlige sælger – undskyld medarbejder – at der vist kører ca. 30 Teslaer i Skandinavien.
30?
I wonder why…
Sælg nu for Tesla i Helvede!
Det bekræfter bare ens fordomme om bilsælgere:-(
Hej
Jeg tror det var mig du talte med i vores showroom den anden dag og det er interessant for mig at læse dit indlæg.
Først og fremmest glæder det os, at du synes vi er venlige og at du generelt oplevede en god service.
Det er ærgerligt hvis du mener at vi IKKE er interesserede i at sælge biler, da vi ønsker at informere alle om vore produkter bedst muligt. Vi har taget din oplevelse til efterretning og sørger for at alle der besøger os fremover får en god oplevelse – ikke klassisk bilsælger pres…
Det er sådan, at vi i Tesla i Bredgade fokuserer 100% på at sælge det produkt vi har pt., nemlig Tesla Roadster og vi har slet ikke muligheden for at sælge dig en Model S – vores kommende bilmodel der leveres i Europa fra slut 2012.
Hvis kunden er interesseret i at reservere en Model S sker det direkte via vores hjemmeside. Vi assisterer gerne her i butikken, men i yderste konsekvens er det dig selv der skal foretage valget og købet foran en skærm.
Da vi ydermere er i den heldige situation at Model S sælger sig selv i en sådan grad, at hele 2012 globale produktion allerede er udsolgt, har vi ikke travlt med at udbygge vores i forvejen imponerende venteliste.
Når det kommer til solgte Teslaer er de 30 stk du nævner i DK alene, mens vi samlet nærmer os 100 solgte Tesla Roadster i Skandinavien.
Med venlig hilsen
Christian
Tesla
Tak for din kommentar – det er jo en god forklaring 🙂
Min pointe (der så absolut gælder mange andre end Tesla Motors) er, at det mest effektive salg netop er det der foregår face to face.
Min oplevelse hos jer, er faktisk at du var langt, langt over gennemsnittet i kontaktfasen. Derfor ærgrede det mig, at du ikke holdt lidt mere fast.
Nu er det ikke op til mig at bestemme hvordan I driver jeres forretning – men til alle andre: Hold nu fast – det er ærgerligt at betale millioner for at få folk i biksen og så lade dem smutte.
PS: Tak for præciseringen mht. salgstal etc. – jeg rykker straks videre til http://www.teslamotors.com og læser videre!