Jeg sidder på et tag i Tyrkiet. Eller rettere: Jeg sidder på et hoteltag i Cappadocia i Tyrkiet. Og hvorfor fa’en gør jeg så det?

Dels fordi jeg er på sommerferie – og dels fordi dette hotel er nummer et på Tripadvisors liste over hoteller i dette område:

Arch Palace No 1

http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297983-d298406-Reviews-Arch_Palace_Hotel-Goreme_Cappadocia_Nevsehir_Province.html

Det er et faktum. Nu vil nogle bloglæsere sige: “Tripadvisor, Booking.com osv. er bare en skraldespand for utilfredse, fede amerikanere i ternede bukser. Deres anmeldelser reflekterer på ingen måde den reelle, gennemsnitlige gæsteoplevelse, så det kan du bare pakke sammen Dr. Birdi!”

Andre vil sige: “Cool – nu ved du, at du har fået det bedste produkt i distriktet. Du har måske ikke fået det fineste, dyreste eller mest eksklusive – men du er i hvert fald ikke blevet snydt!”

Jeg er egentlig lidt ligeglad med hvem der synes hvad, for jeg tager hotelejerens kasket på. Og forestil dig et øjeblik at det ikke drejer sig om hoteller. Det kan være take-away (just-eat.dk), forretning (trustpilot.dk) eller fx. håndværkere (www.anmeld-haandvaerker.dk)

Det kan være din forretning, dit firma – det er det der er pointen! Læs med her:

Pointen er, at jeg netop har siddet på taget af hotellet og snakket lang tid med ejeren. Han er en nydelig og venlig herre på 44 år. Tyrker med en ekskone fra New Zealand og en nuværende fra Tyrkiet. Med fire børn og et lille hotel med 11 værelser.

Manden er lykkelig! Han er nummer et i byen hvis man læser Tripadvisor – og nummer otte i distriktet (som dækker flere byer).

Han er lykkelig, fordi der er en direkte sammenhæng mellem hans Tripadvisor-placering og hans bankkonto. Nu har han drevet hotel i 12 år og det hårde arbejde er netop begyndt, fortæller han: “I have built this hotel with my own hands. I have hired the best staff, and I pay them well to keep the level of service very high. Now I am doing well because of my top place on TA. While the whole area suffers because of the financial situation – my hotel is fully booked!”

Det er da til at tage og føle på!

Ejeren fortæller at det hårde arbejde ikke er at blive nummer et – det er at holde fast i førstepladsen, som han har kæmpet sig til. Hans hotel er ikke fancy, men han har helt styr på sin service-cirkel:

Når man ankommer og ikke kan finde vej (dooh) kommer han uden tøven og henter gæsten. Dette er testet og virker 🙂

Når man checker ind, checker man ikke ind. Det er rigtigt. Ejeren og hans assistent slæber bagagen op på værelset, overdrager nøglen, beder om passet og siger: “That’s it – welcome”

…og når man spørger om kreditkort og autorisation, svarer han høfligt: “Not in my hotel – when you leave…”

Når gæsten så er nysgerrig efter at se sig om i lokalområdet, bruger han al den tid der skal til. Han tegner på kort, uddeler brochurer og viser vej. Aldrig anmassende – kun venligt, interesseret og høfligt.

Hver dag – flere gange – opsøger han gæsten og hører om alt er ok. Og han forlader aldrig en gæst uden at være sikker på at  alt er ok.

Han har altså helt styr på servicen fra check-in til afrejse. Så gæsten kommer tilbage og anbefaler ham til andre. Jeg gør i hvert fald!

Nåh ja – og så er hotellet da meget fint og med god beliggenhed – men et palads? Det er det ikke.

Ejeren fortæller om en af hans venner: “He spent four million Euro on a hotel. It was so nice, and modern, and everything – but he hired average staff. It never worked, because the guests didn’t get a warm service – they just got a nice room. But everyone has good rooms – I’d rather have simple rooms and great service. Much better – much cheaper!”

Well – du kan med fordel bruge resten af sommeren på at tænke over gode måder at styrke din service – uden at bruge penge. Der er garanteret noget at lære på de førnævnte hjemmesider, trustpilot, just-eat osv.

Næste blogpost kommer til at handle om hotel nr. 1 i Ankara: Marriott. Her kan du forvente at høre om topservice i toplækker indpakning. Vi skal bo der i ni dage – på executive-floor.

Mine forventninger er ikke høje – de er skyhøje! Men det er også dyrt – næsten samme pris på Scandic i Hvidovre når der ikke er messe i Bella Center…

God fattig sommer 🙂

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer