fbpx

Alle hoteller har stjerner. Næsten alle. Og stjernerne skal give gæsterne en indikation af kvaliteten.

Men stjerner er ikke alt – nogen gange langt fra.

I gamle dage kunne man være nogenlunde sikker på, at fem stjerner betød luksus, lækre værelser og personale overalt. Gæstens oplevelse var med andre ord bedre end på et hotel med tre stjerner.

Såden er det ofte – også nutildags – men du kan blive snydt!

Som eksempel findes der syvstjernede hoteller i nogle lande – det lyder forjættende – men stjernerne siger i mange tilfælde absolut om hvad du får for dine penge. Hotellet har nemlig med stor sandsynlighed tildelt sig selv de syv stjerner – altså er der tale om et marketingstunt som har til formål at lokke gæster til.

Nu siger du nok, at fem stjerner sagtens kan betyde suveræn service. Og ja, det kan det da – men du køber en dyr lotteriseddel…

…med mindre du følger disse enkle råd:

1. Vurdér om du lægger mest vægt på hardware (bygningen, udstyret, beliggenheden etc.) eller software (service, fleksibilitet, madens kvalitet, vedligeholdelse etc.)

2. Undersøg derefter hvilket hotel der bedst opfylder dine krav. Her kan du med fordel skele til antallet af stjerner og kombinere den information med almindelige brugeres anmeldelser på fx. tripadvisor.com, hotel.com og expedia.com mfl.

3. Vurdér anmeldelsernes validitet – dvs. sandsynligheden for at de taler sandt. Selv bruger jeg mest tripadvisor.com – men jeg er helt opmærksom på, at anmeldelserne netop her faktisk kan være falske.

Årsagen er, at alle og enhver kan anmelde et hotel eller en restaurant uden at have været på stedet.

Det kan ikke lade sig gøre på hotels.com og flere andre. Her kan man nemlig først skrive en anmeldelse efter at have boet på hotellet.

Så altså: Skal du brænde 10.000 eller 50.000 af på sommerferien vil jeg kraftigt anbefale dig at læse anmeldelser på flere sites. Derefter bør du kritisk overveje om du tror på anmeldelserne og kombinere den viden med hotellets stjerneklassifikation og prisniveau.

Tro mig: Pris og stjerner hænger ikke altid sammen med den oplevelse du gerne vil have.

Jeg har et eksempel fra min egen hverdag – det får du lige her:

Min kone og jeg ville en tur til Berlin i sommeren 2011. Jeg fandt et lækkert, internationalt hotel med mange stjerner. Da jeg checkede Tripadvisor belv jeg delvist bekræftet i mit luksus-valg: De lå næsten øverst på Berlin-listen…

…men jeg gik et skridt videre og nærlæste anmeldelserne. Så fandt jeg ud af, at topplaceringen var reel nok, men den dækkede også over at der trods alt var en del utilfredse gæster som følte sig overset og dårligt behandlet.

Med andre ord: Jeg kunne få en superoplevelse men også risikere at blive overset.

Hmmm. Jeg kiggede videre på listen og fandt Hotel Concorde. Det var lidt billigere og lå lidt lavere på tripadvisor.com – men der var en stor forskel: Der var ganske, ganske få utilfredse gæster. Servicen her var altså mere stabil – omend en tand lavere.

Derfor valgte vi Concorde – og det var ganske enkelt den bedste, mest helstøbte oplevelse jeg har haft i mange år.

God sommerferie – når du kommer dertil 🙂

Se os på TV2: Hotebooster på TV2

Lyt på din favoritkanal:

Facebook kommentarer