fbpx

Otte korte salgstricks

Tip nr. 1

List dine vigtigste fem-ti kunder. Undersøg hvilke af jeres produkter disse kunder ikke har købt i det seneste år og kontakt dem for at undersøge hvorfor de ikke har købt… Du får to svar: “Jeg har ikke brug for det” og “Det vidste jeg ikke at I havde…” Det ene svar er penge værd… God fornøjelse !

Tip nr. 2

Stjæl andre sælgeres succés-opskrifter… Her er en af mine egne: Når klokken er fem minutter i fyraften og jeg er færdig med jobbet, så ringer jeg et enkelt canvasopkald ekstra. Lige et til. Et til 250 dage om året er 250 ekstra samtaler. Det giver måske 50 møder. De bliver måske til 25 tilbud. Det giver måske fem ordrer. Det er måske 500.000 ekstra i omsætning. Start hellere i dag… God ringelyst !

Tip nr. 3

Fokusér på dine succes’er. Brug fx. tiden fra du sætter dig ind i bilen på vej til og fra job på at gennemtænke dine seneste succes’er. Sluk for P3 og tænk positivt i stedet !

Tip nr. 4

Yd fantastisk service. Giv dig selv 100% og lad være med at tro at du er “for meget”. Sæt en ære i at fokusere på kunden. Lad dig ikke distrahere af andre når du er i dialog med en kunde. Kunder der oplever fantastisk service giver dig feedback: Smil, håndtryk og et “tak for god service”. Det er mere værd en lønforhøjelse. Kom nu !

Tip nr. 5

Arbejd målstyret. Sæt mål for dit salg. Nedbryd målene i delmål, fx. antal ordrer pr. måned eller antal tilbud pr. uge. Udregne hvor meget af dit salg der skal komme fra nye kunder – det er ofte mere end du håber. Sæt mål for antal nye kunder  – sæt også mål for hvor mange møder du skal booke om ugen… Ofte er ti minutter ved telefonen dagligt nok – men meget få sælgere gøre det… De kryber udenom og lyver over for sig selv… Hvad gør du? Når du dine mål? Jeg gør! For jeg ringer til kunder hver dag. I bilen, fra sengen. På vej ned ad Strøget… og jeg nyder det ! Citat fra en af mine gode kunder: “Sælg for helvede – Ring for helvede.”

Tip nr. 6

Slap dog af! Selv om du ringer til kunder fra din bil, så behøver du ikke narre andre til at tro at stress og 80 timers arbejdsuge er sagen. Når du prioriterer hårdt (fjern opgaver der ikke bidrager til bundlinjen) så vil du opdage at din effektivitet stiger kraftigt. Efter jeg er blevet selvstændig kan jeg på 2-3 timer nå det samme som en hel arbejdsdag tidligere. Årsag? Der er ingen kolleger og chefer der beder mig deltage på møder, gennemlæse rapporter eller aflevere statistikker der aldrig bliver læst. Selv om du er ansat, så kan du få mere ud af din tid – meget mere – ved at være meget bevidst om hvad du foretager dig. Tænk over om du skaber resultater eller blot arbejder… Der er stor forskel! Idé: Forsøg hele næste uge at tænke: Er denne opgave resultatskabende for mig ? Hvis ikke så send den videre, nedprioritér den eller sylt den… Din chef giver dig sikkert medhold i at resultater (kundemøder, tilbud og ordrer) er mere værd end internt fnidder – også selv om han undtrykker noget andet.

Tip nr. 7

Sælg for helvede!

Tip nr. 8

Sig tingene ligeud. Hver gang du vil spørge efter en ordre, booke et møde eller sælge en dims ekstra, så lad være med at tænke: “Hvordan skal jeg formulere det så han ikke synes at jeg er pushy?” DU kan regne med, at de fleste mennesker forstår klar tale bedst. Når de forstår dig, bliver du opfattet som ærlig og ukompliceret – og så sælger du mere. Når jeg fx. skal lukke en ordre – stor som lille – siger jeg ofte: “Nå… Er der mere vi skal drøfte – eller er du klar til at  gå i gang?” Det kan lyde hårdt – men kombineret med fast øjenkontakt og et smil, får jeg kun venlig respons. Også fra dem er ikke vil købe 🙂

Tip nr. 9

Jeg løj. Der er faktisk 9 tips 🙂 Træn og lær. Optag dine møder, dine samtaler og lyt dem igennem sammen med en kollega. Øv dig i at skrive korte, letforståelige tilbud der er udbytte-orienteret. Få din mor til at læse dem igennem og spørg hende hvad der står. Hvis hun ikke kan gengive det korrekt skal du have skolepengene igen – ikke hun. Min mor er snart 80 år. Hver gang jeg har en svær tekst som en kunde skal læse så lader jeg min mor læse den igennem. Hvis hun ikke fatter en brik, så gør kunden heller ikke – og så justerer jeg. Kan med fordel også udføres af fædre, koner, tanter og naboer 🙂

Lyt til resten på Podcast siden.

Få et opkald fra Leon Birdi — helt uforpligtende





    Share This