fbpx

Sådan lægger du et godt salgsbudget

Der er mange sælgere der får et budget stukket ud. “Værsgo, her er dit budget for næste år. Nogen spørgsmål?”

Det kan være frustrerende, ikke at være med til at lægge budgettet. Men faktisk er der noget som frustrerer mig mere. Det er, at se sælgere som ræser af sted mod deres mål – uden lige at stoppe op og overveje hvilke indsatser der skal til, for at nå målet. I videoen får du opskriften – som faktisk giver mange af de sælgere jeg underviser en bedre nattesøvn. Nåh ja – de når også oftere deres mål, fordi det hele giver mening. Men kig med – så forstår du hvad finten er…

 

Transskription:

I den her video vil jeg tale med dig om det jeg kalder “målsøgeren”. Det er et andet ord for budget opnåelse, men målsøgeren er min måde at tænke budget på. Dit budget består af én ting, nemlig noget omsætning du skal generere eller dækningsbidrag – afhængig af hvordan regner i din virksomhed. Men denne her omsætning, hvis du nu kalder den det – denne omsætning består af flere elementer. Den består af gamle kunder, der køber igen. Den består af nye kunder, du skal have fat i… Og så består det sikkert også noget mersalg eller noget mere omsætning, som du på en eller anden måde kan generere hos nye eller gamle kunder. Så dit budget består af mange elementer. Jeg gerne tale med om… Jeg vil gerne give noget inspiration og vil gerne give dig noget… Faktisk en “aha” oplevelse i forhold til, om du kan nå dit budget lidt nemmere, end du tror. Fordi mange af de sælgere jeg møder, de kigger lidt sort hvidt på det.

De siger: Der er to slags omsætning. Den jeg får fra mine gamle kunder. Der kommer nok en million, og så er der det jeg skal ud og hente hos nye kunder… Og det er 4 millioner, så kom vi op på de 5 millioner, jeg skal nå. Men det ikke sikkert, at verden er sådan. Det kan være der, når du overser. Hvis du kigger på den næste model, så får du måske en ide om hvad mener. Det jeg mener er at dit salg udgøres af i hvert fald fire elementer, og der er nogle af dem, som jeg erfaringsmæssigt ved, at mange sælgere ikke får opsøgt og dyrket. De fem millioner, du skal sælge for, består jo for eksempel af automatisk salg, som vi talte om før: Kunder, der vender tilbage og køber igen. Fantastisk. Hvor meget det er, skal du finde ud af – for at kunne lægge budget for det, du skal ud og hente. Så består dit salg garanteret også af det jeg kalder leads. Leads er noget andet end automatisk salg. Det er de kunder, der siger: Jeg vil gerne forespørge. Jeg vil gerne høre om har I 10 på lager eller: Hvad koster den dims? Et lead er altså ikke en ordre. Det er en forespørgsel, der måske bliver til en ordre.

Så noget af din omsætning kommer jo halv-automatisk via leads, som du dybest set blot skal konvertere. Inden vi kigger på nysalg, det der jo er det sværeste. Det med at gå ud og finde nogle nye kunder. Så kan det være, der ligger nogle muligheder i den grønne boks, der hedder mersalg. Altså nogle muligheder for at opdyrke nye kunder og eksisterende kunders omsætning og så sige: Hver gang de køber for 100 kroner – kunne jeg så sælge for 105 kroner til dem, ved at tilbyde dem noget, som jeg ikke har gjort tidligere? Altså en intelligent og struktureret tilgang til at få den omsætning, der alligevel kommer via dit hårde arbejde, til at stige en lille smule. Jo mere mersalg du har, jo færre nye kunder skal du jo have. Og jeg oplever, at inden for kategorien mersalg, hvor der er mange elementer – der er krydssalg og dybdesalg og gensalg, som vi kommer til senere – i en senere video – inden for den kategori, der er bare nogle nemme og lavthængende og usete, gemte muligheder hos mange virksomheder, som simpelt ikke bliver brugt…

Som der ikke bliver brugt tid og energi på at strukturere. Og det skal vi kigge på senere, sådan at du får inspiration til at bruge mere energi på de nemme omsætningskroner og måske bruge lidt færre timer på de meget svære omsætningskroner. Hvis der altså er noget at hente. Det kigger vi på i en senere video, men dette er bare for at lave en “heads up”, der hedder: Din omsætning består af mange elementer. Er du sikker på, at du har alle sammen med, sådan at du ikke bruger unødig energi i dit salgsarbejde?

Share This