fbpx

Sådan sælger du mere med Y-modellen

Y-modellen hjælper dig…

…til at få den rette balance mellem traditionelt salg – altså det mange kalder kold canvas – og social selling. I videoen får du inspiration til at bruge tiden rigtigt – og til at få startet dit sociale salg fx med Linkedin, hvis du ikke allerede har styr på det.

 

Transskription

Før vi går igang med salgstippene skal vi snakke om den nye salgsmodel. I gamle dage satte man en annonce i avisen gik ind og bankede på døren hos en kunde eller ringede til dem Og så var dialogen i gang! I dag er der et nyt element der hedder “Social Selling”. Social Selling er stadig noget som mange virksomheder har udfordringer med: “Aarhh, det er ikke så godt at være på Facebook, Linkedin virker ikke Twitter forstår vi ikke og Instagram det er noget mærkeligt noget” Nej! Det der er ved Social Selling er at den nye salgsmodel siger at der nu findes to veje til at finde sælgeren.

Der findes den traditionelle salgskanal og så findes der den nye måde at rette henvendelse til kunderne på som typisk er via. de sociale medier. Og allermest når vi taler business to business via. Linkedin. Når vi taler business-to-consumer via Facebook, Instagram og lidt Twitter. Det jeg vil introducere for dig nu er det vi kalder “Y-modellen”. Y-modellen er en model der beskriver hvordan du får fat i kunderne. Y-modellen siger ikke at du nødvendigvis skal gøre begge dele eller at du kun skal gøre den ene del. Der ligger det i modellen, at du skal overveje: “Hvornår giver det mening for mig som sælger i det job jeg har, at kontakte mine kunder? Giver det mening at banke på eller ringe på telefonen?

Den gamle traditionelle canvas metode eller giver det mening at bruge Linkedin struktureret over længere tid til at skabe følgere der interesserer sig for en?” Det kan jeg ikke afgøre for dig. Det jeg kan sige til dig er at hvis du ikke er på de sociale medier struktureret – hvis ikke du bruger dem, som jeg gør her, ved at lave en video eller lave inspirationsmateriale skrive blogartikler, optage podcasts eller videoer der beskriver hvad du kan som tiltrækker kunder, som gør dig til ekspert – hvis ikke du gør det, så misser du nogle muligheder. Hvis du kun forlader dig på den gammeldags metode, med at gå rundt ved først de lige numre og så de ulige på Vesterbrogade, som man siger og banke på døren, så vil du møde for meget modstand nu om dage. Folk er vant til at bruge Google til at søge informationer på og når de bruger Google så skulle de gerne finde dine videoer, dine blogartikler og dine podcastepisoder.

Så, hvis du skal kigge på hvordan salg fungerer i dag, så skal du tage et kig her: Salgsprocessen over den stiplede linje, er det som du måske ikke har fået fuldstændig struktur på endnu. Selvom mange af de her sociale ikoner du kan finde ovenover med Instagram, Linkedin, Facebook etc. har eksisteret i 10 og nogle næsten 20 år. Men vi er ikke gode nok til at bruge dem. Så hvis du kigger over den stiplede linje så er mit budskab: “Er jeg god nok som sælger til at udnytte de muligheder der er og hvad skal jeg gøre for at komme i dybden?” Det der er svaret på det kan du bl.a. se i en af de følgende videoer. Men det korte budskab er: Vær på Facebook, vær på Linkedin. Sørg for at bidrage viden til dine kunder hvor de tænker: “Wow, det var en ekspert! Der skal jeg følge med.” Der kommer mere om det i en senere video.

Det der ligger under den stiplede linje, det er det du nok gør i dag: Den traditionelle salgsmetode. Som du kan se er det telefon og mail der skaber kontakter. Vi skriver til en kunde og starter dialogen. Vi får møder eller online møder som skaber muligheder. Vi får lavet tilbud og forslag til kunden om det de kan købe og vi får lukket salget. Det der er under den stiplede linje er det traditionelle salg. Det der er over, er det moderne og ikke klassiske salg. Det vi kalder Social Selling. Sørg for at have styr på begge dele. I videoerne der kommer i denne serie får du input til at være dygtig over den stiplede linje og under den stiplede linje God fornøjelse!

Share This