fbpx

Svar hurtigt – og boost hitraten på leads

Det lyder underligt, men der findes stadig folk der tror, at kunder er tålmodige. Det er de ikke – og den moderne kunde straffer den sløve leverandør. I videoen får du indsigt i hvor tåbeligt det er, at lade gode, dyre leads vente…

Transkription:

Så kommer vi til et tema, som jeg brænder virkelig meget for, når vi taler leads, og det er begrebet svartid. For er der et område, hvor du virkelig kan konvertere bedre end dine konkurrenter – og konvertere betyder jo at flytte leadet til at blive en sag og at flytte sagen til at blive et salg. Konvertering betyder at flytte kunden fra at være interesseret, til at være kunde. Hvis der virkelig er én ting, der er effektiv, når vi taler om lead-konvertering – og som er den nemmeste og den vildeste og måske mest effektive metode overhovedet – så er det at kigge på det, der hedder svartider. Jeg oplever, når jeg forespørger på noget, at der kan gå ustyrligt lang tid før jeg får et svar.

“Dav – jeg vil gerne se, på den her Volvo”

“Davs, jeg vil gerne høre om den her MacBook Pro til 50.000 kroner.”

“Jeg vil gerne høre lidt om af få slebet mine gulve”

Det, der sker er, at folk de reagerer altså ikke lige så hurtigt, som jeg forventer – og jeg er nok ikke meget anderledes, end du er og alle andre folk ude i samfundet er. Vi forventer hurtigere svartider, fordi vi kigger på vores e-mail eller den boks vi fylder ud på en hjemmeside. Vi kigger på den, ligesom når du ringer på døren. Hvis ikke der kommer en og åbner, så går vi videre… Og så går vi hen til en anden og ringer på døren. Hvis butikken er lukker på Strøget, så går vi hen til en anden butik og køber vores sofice eller vores – jeg var lige ved at sige ghettoblaster – men sådan en findes jo ikke rigtig mere… Så køber vi det, vi skal bruge et andet sted – og på nettet er det endnu nemmere. Jeg kan nemlig stadig stadigvæk sidde på min flade rumpe, og så kan jeg surfe videre til en anden leverandør… Altså en af dine konkurrenter, hvis dine svartider er for lange. Så det der er med svartider, som du kan se på den graf der kommer her, det er, at svartiderne har ekstremt stor betydning for, om du får konverteret dine kunder. I det her tilfælde betyder konvertering om du får flyttet kommunikationen fra at være: Kunden siger “Jeg vil gerne ringes op” til vi rent faktisk får talt sammen.

Det jeg egentlig siger, det er, at i gennemsnit, er svartiderne alt, alt, alt for lange. Jeg møder kunder, der siger, jeg svarer indenfor samme dag, måske dagen efter. Hvis det er fredag svarer jeg nok allerede mandag morgen. Denne graf siger bare… jeg skal nok linke til undersøgelsen, der underbygger dette med tal… Den graf siger bare det konverteringsmuligheder – hvis du for eksempel svarer inden for et minut – er næsten 400 procent højere, end hvis du svarer inden for et par minutter. Din konvertering er væsentligt, væsentligt, væsentlig lavere, hvis du venter til om et par timer eller i morgen med at svare. Det skyldes det simple fænomen, at den måde, folk reagerer på i dag, er at det tager deres telefon… Så sidder de lige fem minutter før et møde eller i deres frokostpause og siger: Jeg vil gerne høre om den eller den dims” og så trykker de “send”.

I det sekund, at du modtager den mail… Hvis du kan ringe tilbage til den lynhamrende hurtigt, så har kunden stadig telefonen i hånden. Men hvis der går ti minutter eller en time eller et døgn eller en uge, så har de lagt telefonen et andet sted. De er taget på ferie, de er på toilettet. De sover. De er blevet fyret. De er døde. De er bare et andet sted. Og så er leader blevet koldt. Så derfor er svartid den ene absolut bedste, vigtigste og vildeste metode til at få fat i din leads på og holde fast i dem. Du behøver ikke være billigere. Du bør ikke være bedre. Hvis du svarer hurtigt er du et langt skridt foran dine konkurrenter, der først svarer i morgen…

Share This