Find modet og energien til at kontakte flere kunder...

Skrevet af: 
Leon Birdi
11/12/2023
Del dette indlæg

Du ved godt, at du skal kontakte flere kunder...

Men hvor er der mange grunde til ikke at gøre det. Her er et par af dem jeg oftest hører fra B2B-sælgere:

  1. Mangel på Kvalificerede Leads: "Jeg mangler kvalificerede leads at ringe til"
  2. Tidspres og Overbelastning: "Jeg oplever konstant tidspres og er overbelastet med andre opgaver, hvilket forhindrer mig i at afsætte tid til nye opkald."
  3. Mangel på Produkttræning: "Uden tilstrækkelig viden om produktet eller tjenesten føler jeg mig usikker og vil ikke lyde overbevisende i telefonen."
  4. Frygt for Afvisning: "Telefonsalg indebærer en høj afvisningsrate, hvilket kan være demotiverende for mig og får mig til at tøve med at foretage opkald."
  5. Utilstrækkelig Støtte fra Ledelsen: "Jeg føler ikke, at jeg får tilstrækkelig støtte eller vejledning fra min ledelse, hvilket påvirker min motivation og effektivitet."
  6. Manglende Salgsstrategi: "Uden en klar og effektiv salgsstrategi er jeg usikker på, hvor mange indsatser jeg skal foretage mig"
  7. Utilstrækkelige Værktøjer og Ressourcer: "Mit CRM-system er noget skrammel. Det gør det vanskeligt for mig at organisere og prioritere opkald effektivt."
  8. Dårlig Leadkvalitet: "De leads, jeg modtager, er af lav kvalitet eller ikke relevante."

Det var de otte jeg ofte hører. Eller rettere: Det er otte årsager, men jeg hører ofte noget lidt andet:

"Jeg har ikke tid."

Det må være højdespringeren, den med tiden. Men den er ikke ægte. Den dækker meget ofte over noget andet, nemlig prioritering.

Og prioritering er ikke altid prioritering.

Prioritering er ofte et ikke-værdiskabende fra- og tilvalg.

Hvad?

Jo, vi mennesker har det med at gøre det vi kan lide - det vi er gode til - det som giver medvind.

Det gør mødebooking ikke - for de fleste af os.

Derfor finder vi på opgaver der er sjovere.

Nemmere.

Mindre krævende pga. mindre modstand.

Men vi ender op samme sted for før, nemlig i en situation hvor vi har:

For få kundemøder.

For svag pipeline.

For lille mulighed for at kompensere for stigende salgsbudgetter.

Og så bliver vi endnu mere presset.

Og så får vi endnu mindre mod og motivation for de svære opgaver.

Så hvad gør en klog?

En klog gør to ting:

  1. Lærer at elske modstanden
  2. Får fingeren ud

Det kan du fx gøre ved at lytte til den episode af min podcast, hvor jeg har besøg af den internationalt anerkende motivational speaker Hardeep Dhanjal.

Du får ikke mere snak nu. Men lyt med herunder - eller find podcasten der hvor du plejer at lytte til den slags :-)


Du kan også besøge Salesmotivators - hvis du vil vide hvor og hvornår vi er i en by nær dig.