Bedre service når du mersælger - en lille case
Det er tankevækkende - og måske lidt banalt - men her får du lidt serviceinspiration fra et garnihotel i København:Der serveres morgenmad - dvs. tjener #1 stopper gæsterne og afkræver værelsesnummeret. Tjener #2 og #3 farer rundt og rydder borde - ægte tallerkentaxier.Konsulenten ankommer. Råber, slår og tuder.Tjenerne retter ind - smiler lidt over den åbenlyse og overdrevne fokus på fajance i stedet for på gæster.Vi aftaler lidt nye procedurer:1. I stedet for "ROOM NUMBER???" siger vi nu: "Good morning sir. Let me find you a table... What is your room number, by the way?"2. Tjenerne opsøger gæsterne og hører om de ønsker specialkaffe mod betaling? 10-15% siger "ja tak"...Enkelt - og tankevækkende på to punkter:1. Vi øger salget af kaffe markant. Ikke en cash-cow men dog 100.000 på bundlinien pr. år2. Gæsterne oplever en markant bedre service - og tjenerne kan konkret måle det på at de får langt flere smil og positive tilkendegivelser.Har det krævet mere tid? Nix - ikke et sekund - for tjenerne var der i forvejen......jo, hvis jeg skal være ærlig, så tager det lidt længere tid nu, for der skal serveres kaffe - men til gengæld er rygepauserne midt i servicen væk. Hvor mon de blev af?Konklusion: Mersalg der lykkes 10% giver 100% service - ikke dårligt!Spørgsmål: Kan man overføre dette til lobbyen, baren eller andre steder?Svar: Prøv! God weekend!