Bevis: Systematisk mersalg virker!
“Jamen virker det?” spørger mange af mine kunder, når jeg siger at de skal systematisere deres mersalg. Det gør det - og mens jeg venter på SK-et-eller-andet her i Aalborg Flughafen, så får du lige en kort mersalgs-blog:
Ja, for pokker! Det virker. Vi tager lige to eksempler der på alle måder er succesfulde:
En restaurant der årligt har 50.000 gæster til aftensmad sælger ingen (jeg sagde ingen, nul, zero) drinks før aftensmaden. Ingen!
På mersalgskursuset i går stillede jeg det retoriske spørgsmål: “Hvor mange ville sige “ja” hvis I spurgte 100 gæster om de ønskede en aperitif?”Den ene tjener overvejede lidt - og svarer: “Alle sammen!” Efter et par sekunders yderligere vurdering korrigerer den unge nordjyske, tjener til: “75%”
Hans kolleger bakkede op: “Ja, det lyder rimeligt… Vi skal nok bare spørge…”
Da jeg mødte ham i morges kunne han ikke skjule sin glæde: “Vi solgte syv drinks i aftes - og vi spurgte kun ni gæster… Det er 80%!”
Vi regnede videre: Hvis man kan opretholde denne score - eller bare en score på 50% over det næste år, hvad vil konsekvensen så være?”
50.000 gæster x 0,5 = 25.000 flere aperitifs (der ikke mætter og går ud over mad-salget)
25.000 x DKK 50,00 med en dækningsgrad på 80 = DKK 1.000.000 mere på bundlinien.
En million! Vildt - og det er ikke omsætning - det er bundlinie.
Jeg tror nok de sælger mange drinks fremover i Nordjylland!
Når jeg mødes med dem efter påske har vi en mere valid statistik - og jeg kan supplere med at statistikken på Søllerød Kro er over 80% - så 50% i Nordjylland er nok inden for rækkevidde. Sælg mere for helvede!!!
Min anden kunde, et hotel, har følgende statistik på det vi kalder “betalt upgrade” - dvs. at tage penge for bedre værelser i stedet for hovedløst at opgradere alle gæster uden beregning:
100 check-ins = 80 adspurgte (mersalgsforsøg) = 64 betalte upgrades á DKK 150 = DKK 10.000
10.000? Hmm, det var ikke meget! Jo - for det var på en uge, så det giver (alt andet lige) 500.000 om året - og der er ingen meromkostninger overhovedet!
Smart, enkelt og lækkert.
Kom så i gang du gæve hotelmedarbejder og tjener. Du bestemmer selv - og det eneste der står i vejen for din mersalgssucces er slatne vaner, slapt initiativ og ingen systematik.
Go’ fornøjelse!