Gæsteindlæg: Når serviceniveauet giver dine forventninger baghjul

Skrevet af: 
Leon Birdi
5/7/2022
Del dette indlæg

Kære bloglæser. I dag får du et gæsteindlæg fra en glad læser, som også ved hvad salg drejer sig om. Læs og smil:Af Bjarke Bekhøj, partner i Compell"Jeg var et smut forbi Ikea i går aftes. Stille og roligt besøg, som jeg med vilje havde lagt senere på dagen, så jeg undgik alt for mange mennesker. Derfor var jeg også ret sulten, da jeg trådte ind i møbelmastodonten over dem alle, så jeg satte direkte kurs mod den folkekære ’Restaurant Ikea’.Undskyld, men må jeg få et ekstra stykke kylling?Valget faldt hurtigt på en lækker kyllingeret med pomfritter og bearnaisesovs. Mit eneste problem var, at jeg godt kunne bruge et stykke kylling mere, hvis jeg skulle blive ordentligt mæt. Jeg var ret overbevidst om, at jeg ville blive nødt til at købe en ekstra portion for at få det ønske opfyldt, men det skader jo ikke at prøve. Jeg kiggede mig omkring efter et medlem af Ikeas evigt voksende personale-klan, og overvejede hvordan jeg kunne gribe situationen an.Jeg fandt en ansat, en venligt udseende dame, og kastede mig ud i det. Jeg spurgte på høfligste vis, om jeg kunne betale for et ekstra stykke kylling, mens jeg forberedte mig på at støde panden mod en stenhård bureaukratisk mur.Forventninger til en gennemstandardiseret servicekulturJeg skal ærligt indrømme, at jeg følte mig så godt som sikker på, at den ansatte blankt ville afvise muligheden for den slags afvigelser. En portion er en portion – og vi serverer i øvrigt alt i henhold til et prædefineret regelsæt her i Ikea. Sådan er det jo så tit, når man efterspørger noget, der afviger fra det gennemstandardiserede produktsortiment, som større virksomheder ofte udbyder. Man møder en ligeså gennemstandardiseret service – regid og uforstående overfor den slags individuelle behov.Den service der gør indtrykDet, der i stedet mødte mig, var ganske enkelt service, når den er bedst. Ikea-damen smilede indforstået. Jeg kunne sagtens få et ekstra stykke kylling. Hvad det skulle koste mig? Ikke en krone. Sådan Ikea! Det er præcis den slags service, der overraskser ens forventninger, der virkeligt gør indtryk – og i det her tilfælde giver en mæt og tilfreds kunde.www.compell.dk