Hvorfor åbner Scandic endnu et hotel i Aarhus? Er der ikke nok hoteller?
Jo, det er der.Nej, det er der da ikke![caption id="attachment_992" align="alignnone" width="721" caption="Nyt hotel i Aarhus City"]
[/caption]What? Kan man nu ikke bede en konsulent i branchen om et klart svar? Jo, men svaret er altså klart. Ser du:Der er nok hoteller. Værelseskapaciteten passer ret godt med behovet - men behovet øges når antallet af værelser stiger.Det er der flere årsager til:Nordre Frøkjærsgade?På Nordre Frihavnsgade i København var der engang en tøjbutik der hed Frøkjær. De solgte billigt mærketøj. En dag åbnede de en butik mere på samme gade - og så endnu en. Jeg husker ikke hvor mange de havde, men der var så mange Frøkjærlogoer i den gade, at man i folkemunde kaldte den for Nordre Frøkjærsgade.Var det smart? Ja, for skulle man have tøj billigt, fx Levi's 501 i anden sortering, så var der kun et sted at tage hen. Mere giver mere...Et andet sted i byen......på Falkoner Alle var der et utal af pc-butikker. Skulle man købe pc, var det stedet at handle, simpelthen fordi udvalget var stort - og prisen var let at sammenligne - og presse.Af samme årsag, tænker jeg, er de fleste af de pc-butikker nu døde og borte...Kongresser, messer og andre dropper Silkeborg!Det jeg mener er, at når der er tryk på i Aarhus (som vist ikke vil skrives med bolle-å mere), så skal folk fragtes til Silkeborg, Randers eller Billund i bus for at sove. Hvem gider det? Hvem ved sine fulde fem sætter sig ned og siger: Der er 2.000 ledige senge i Aarhus - vi har behov for 2.500, så vi smider folk i en Kässbohrer-Setra og kører dem 50 km nord, vest og syd for at sove. Og så gafler vi dem søvndrukne og hang-over'ed (ja, ja) i morgen kl. 07.00.Det giver ingen mening. Men nu åbner Scandic og Comwell med hhv. 228 og 240 værelser. Comwell først i 2014 - men alligevel snart.Det giver en væsentlig forøgelse af kapaciteten - og Comwells toplækre placering ved havnen - eller rettere "i vandet" - vil automatisk tiltrække os nysgerrige gæster.Så om to år skal vi måske ikke ind i bussen - vi skal gå eller tage en taxi to kilometer - og det er i sig selv et salgsargument som en professionel mødeplanlægger vil notere sig. Også incoming-bureauerne!Så fidusen er:1. Flere hoteller giver mere forretning - forudsat at oplevelsen er i top2. Øget kapacitet tiltrækker store arrangementer og giver små byer baghjulMen hvad med Hotel Oasia i Aarhus?Et mindre hotel - ikke del af en stor kapitalkæde. De må da drukne?Nope. Hele fidusen er, at de små, gode uformelle hoteller netop kan blomstre. Der kommer mere forretning i byen, og nogle gæster vil gerne opleve andet en (med al respekt) et forudsigeligt Scandichotel.Så hvis de små er på dupperne med service, smil og salg, så kan de absolut benefitte (fedt ord) på at lægge sig i slipstrømmen af de store. De kan endda øge RevPAR via øget gennemsnitspris og højere belægningsprocent.KonklusionByg bare flere hoteller - vi trænger til turister, messedeltagere og kongresser i vort lille land.Kunne vi dog bare finde ud af det med service lidt flere steder... Suk!Læs mere:http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2012/06/01/115744.htmhttp://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2012/06/01/071911.htm