Når du sveder bliver du rig - uden rigtigt at svede.
Hos Holte Vinlager er der styr på servicen - her er det afdelingen i Virum. De sveder sjældent, men leverer god, gammeldaws service.
Jeg siger det tit - jeg ser det sjældent: Mennesker der gider lidt mere, har ofte succes.
Så på billedet her. Det er ret enkelt at dekode, ikke? Kunden køber 2 x 6 flasker vin. Kunden har fået god rådgivning, et venligt nik der indikerer "Du er set og du er velkommen" da han går ind i butikken mens der er andre kunder.
Kunden har måske gjort en god handel. 12 gode flasker for DKK 600 som smager af DKK 1.200 (muligvis fordi han ikke har forstand på vin).
Kunden betaler - og lige præcis da oplever han den lille ting som måske er altafgørende for totaloplevelsen: Ekspedienten tager de to kasser under armen og siger: "Hvor har du parkeret?"
Derefter går han resolut ud til bilen og lægger kasserne i bagagerummet.
Han spørger ikke: "Har du brug for hjælp?" eller "Holder du langt væk (suk)?"
Nope - han er proaktiv og napper varen og vader ud ad døren for at give kunden en oplevelse som kun er eliten forundt - i 1925 - i Korsbæk.
Pris: 2 x 20 sekunder
Udbytte: Et serviceløft på måske 10-20% - altså fra "godt tilfreds" til "wow" - der giver tre potentielle fordele:
1. Mere og bedre omtale
2. Hyppigere købsfrekvens - kunden kommer oftere i butikken
3. Større basket size (øget omsætning pr. transaktion)
Du kan sige: "Hvis det er så simpelt, hvorfor gør alle så ikke noget lignende?"
Jeg kan kun svare: "Aner det ikke, men kom i gang!"
Jamen jeg sælger ikke vin...
Det tænkte jeg, du ville sige. Inspiration her:
Frisør: Sig "tak" når kunden trykker pinkode + enter på Dankortteminalen. Hold døren for alle på vej ud
Bilsælger: Smid en buket blomster i bilen til konen, når manden handler - og et par fede solbriller til manden når konen handler. Ring til dem efter tre dage og spørg til deres tilfredshed med bilen (også den brugte til 25.000)
Blomsterhandler: Tag blomsterne i hånden - gå til døren - hold den og giv kunden blomsterne derude. Smil til køen på vej ind og lad dem forstå at de også er noget særligt når de bliver ekspederet.
Benzintank: Sæt dig ind i hvordan man skifter vinduesviskere/lygtepærer og tilbyd at hjælpe kunden. Tilbyd at hælde olie op for kunden - ikke kun for blondinen med fordele - også for den 45-årige funktionær i den gamle Skoda.
Jamen så kommer der kø og så bliver folk sure!
Hold nu kæft! Folk elsker fokus, opmærksomhed og special treatment. Hvordan fanden skulle Nespresso ellers blive så store som de er? På grund af den billige kaffe?Med mindre du arbejder i en ultra-discount biks og har Hitler som chef, så klap i og gør som jeg siger.
Jeg mener det absolut positivt og mit blodtryk ER OVERHOVEDET IKKE PÅ VEJ OP!!
Ha, ha - det er fedt at være selvstændig, så kan man gøre som man vil.
Husk: Døre er til for at holdes...
PS: Tak til Holte Vinlager i Virum for god service siden 1999 :-)