Ny podcast: "Du spør - vi svarer del II" med en laaang snak om tilbudsoptimering....
I denne podcast svarer Leif Carlsen og jeg igen på gode spørgsmål fra lytterne.
Denne gang kan du bla. høre om:
- Derfor er tilbud ofte spild af tid
- Sådan motiverer du sine sælgere
- Facebook kan bruges konstruktivt på denne måde
Og for lige at uddybe et af punkterne her, så vil jeg igen, igen pointere, at det er hul i hovedet at skrive tilbud i en uendelighed.
Der er mange sælgere der skriver sig halvt bevidstløse - uden at få noget ud af det.
Det skyldes ofte, erfarer jeg, at det er blevet en vane, at sende noget til kunden - men det kan være en tidsrøver.Før du sender et tilbud skal du tjekke disse ting:
- Kan jeg lukke salget uden tilbud, dvs. lige nu?
- Er kunden langt nok i købsprocessen til at et tilbud er værdifuldt?
- Skal jeg i stedet for tilbud blot følge op når kunden er moden?
- Skal tilbudet være kort (en mail) eller meget udførligt?
- Skal det mailes eller gennemgås sammen med kunden på et møde?
En af de fejl mange begår, er at de ikke prioriterer.
Når du fx. ser på disse tre parametre, er det meget nemmere at vurdere hvor megen tid og energi du skal bruge på et evt. tilbud:
a. Hvor moden er kunden (lige begyndt på at orientere sig eller klar til køb)?
b. Hvor stor er den aktuelle ordre (lille eller stort DB)?
c. Hvor strategisk vigtig er kunden (lille eller stort fremtidigt potentiale)?
Når jeg vurderer disse tre parametre - og handler ud fra dem - så sker der to ting: Jeg sparer tid. Jeg tjener flere penge - fordi min hitrate øges betydeligt. Well: Er du klar til at lytte?