Sådan gafler du et nyt emne om dagen!
Du kender det godt: Der mangler lidt ordrer i bogen. Du venter på at de tilbud der er ude kommer hjem. De kommer - men så bliver noget annulleret eller flyttet - og lige pludselig er der manko.Øv! Så skal vi til at canvasse. Nye emner. Folk jeg ikke kender.Du ser på listen i dit CRM system om burde egentlig nappe dem fra oven - men imens du ser listen igennen finder du på gode årsager til ikke at ringe: "Han er garanteret ikke interesseret, ham der er nok svær at få fat i og ham der: Hold nu op - de gider sgu da ikke tale med mig..."Det hele ender med at det der skulle have været Kong Kanvas bliver til Kong Kurs - og dagen går med spredte opkald, sporadisk oprydning og andre overspringshandlinger.Kort sagt: Dagen går med en masse ikke-pengeskabende pjat.Fair nok: Jeg synes da også at kold canvas er op ad bakke - men det er jo heller ikke den eneste løsning. Der er alternativer.Her får du en kort opskrift på at finde et nyt emne som du godt tør canvasse - om dagen. Et om dagen!Hvad skal jeg gøre for at finde et emne, det ikke er farligt at canvasse?Der er flere måder. De bedste kommer her:
- Gør det til en vane at bede kunder om referencer. Spørg: "Hvem kender du som jeg bør kontakte?"
- Opdyrk kundemuligheder hos eksisterende kunder, fx. søsterselskaber, datterselskaber etc.
- Identificér emner i kundens netværk. Fx. kender it-chefer andre it-chefer, offentligt ansatte har ofte netværk med kolleger i andre kommuner og HR-chefer kender garanteret andre HR-chefer
- Tænk også i uformelle netværk hos kunden: Golfpartnere, gourmetvennet etc. Sørg for at blive inviteret med som ven eller leverandør og lær de andre at kende. Husk visitkort (nej, ikke at udlevere - at modtage, så du kan følge op!)
- Benyt familiens netværk. Din ægtefælle kender sikkert en der er gift med en direktør, som kunne være interessant at tale med.
- Din bror, fætter og onkel vil helt sikkert hjælpe. Forklar om dit produkts fortræffeligheder og spørg til hvem de kan pege på.
- I dit eget uformelle netværk finder du gode emner i: Børnehaven, skolen og fodboldklubben som dine børn går i.
- Naboer - og naboers familie.
- Venner. Du har mindst 50 personer i dit netværk af venner og gode bekendte - dertil kommer ægtefæller - minimun 75 personer. Hver af dem kender 50 - nogle er overlappende, men de kender mindst 25 hver. Det giver 1.250 personer. Heraf er 10% arbejdsløse, 10% pensionister og 10% usympatiske. Så er der ca. 800 mennesker tilbage som sikkert alle er ansat i et firma. Blandt dem er der måske 100, 200 eller flere som kunne være spændende at kontakte.
Som du kan se er der emner omkring dig i hobetal. Langt over tusinde - rigeligt til fire-fem års canvas hvis du ringer til "en om dagen".Cool - men hvordan fa'en griber jeg det så an? Man kan da ikke bare ringe op og sige:"Hej Ole. Det er Peter, Idas far. Vi mødtes jo nede i vuggestuen forleden og talte om leasing af biler..."Man kan jo heller ikke sige:"Hej Ole, det er Idas far, Peter... Giver du en kop kaffe, så skal jeg vise dig hvordan I kan spare/opnå/undgå osv."Kan man vel? Det er da vildt anmassende og plat, ikke?Skriv dine kommentarer i kommentarfeltet og vær med til at inspirere andre :-)