Sådan gafler du et nyt emne om dagen!

Skrevet af: 
Leon Birdi
5/7/2022
Del dette indlæg

Du kender det godt: Der mangler lidt ordrer i bogen. Du venter på at de tilbud der er ude kommer hjem. De kommer - men så bliver noget annulleret eller flyttet - og lige pludselig er der manko.Øv! Så skal vi til at canvasse. Nye emner. Folk jeg ikke kender.Du ser på listen i dit CRM system om burde egentlig nappe dem fra oven - men imens du ser listen igennen finder du på gode årsager til ikke at ringe: "Han er garanteret ikke interesseret, ham der er nok svær at få fat i og ham der: Hold nu op - de gider sgu da ikke tale med mig..."Det hele ender med at det der skulle have været Kong Kanvas bliver til Kong Kurs - og dagen går med spredte opkald, sporadisk oprydning og andre overspringshandlinger.Kort sagt: Dagen går med en masse ikke-pengeskabende pjat.Fair nok: Jeg synes da også at kold canvas er op ad bakke - men det er jo heller ikke den eneste løsning. Der er alternativer.Her får du en kort opskrift på at finde et nyt emne som du godt tør canvasse - om dagen. Et om dagen!Hvad skal jeg gøre for at finde et emne, det ikke er farligt at canvasse?Der er flere måder. De bedste kommer her:

  1. Gør det til en vane at bede kunder om referencer. Spørg: "Hvem kender du som jeg bør kontakte?"
  2. Opdyrk kundemuligheder hos eksisterende kunder, fx. søsterselskaber, datterselskaber etc.
  3. Identificér emner i kundens netværk. Fx. kender it-chefer andre it-chefer, offentligt ansatte har ofte netværk med kolleger i andre kommuner og HR-chefer kender garanteret andre HR-chefer
  4. Tænk også i uformelle netværk hos kunden: Golfpartnere, gourmetvennet etc. Sørg for at blive inviteret med som ven eller leverandør og lær de andre at kende. Husk visitkort (nej, ikke at udlevere - at modtage, så du kan følge op!)
  5. Benyt familiens netværk. Din ægtefælle kender sikkert en der er gift med en direktør, som kunne være interessant at tale med.
  6. Din bror, fætter og onkel vil helt sikkert hjælpe. Forklar om dit produkts fortræffeligheder og spørg til hvem de kan pege på.
  7. I dit eget uformelle netværk finder du gode emner i: Børnehaven, skolen og fodboldklubben som dine børn går i.
  8. Naboer - og naboers familie.
  9. Venner. Du har mindst 50 personer i dit netværk af venner og gode bekendte - dertil kommer ægtefæller - minimun 75 personer. Hver af dem kender 50 - nogle er overlappende, men de kender mindst 25 hver. Det giver 1.250 personer. Heraf er 10% arbejdsløse, 10% pensionister og 10% usympatiske. Så er der ca. 800 mennesker tilbage som sikkert alle er ansat i et firma. Blandt dem er der måske 100, 200 eller flere som kunne være spændende at kontakte.

Som du kan se er der emner omkring dig i hobetal. Langt over tusinde - rigeligt til fire-fem års canvas hvis du ringer til "en om dagen".Cool - men hvordan fa'en griber jeg det så an? Man kan da ikke bare ringe op og sige:"Hej Ole. Det er Peter, Idas far. Vi mødtes jo nede i vuggestuen forleden og talte om leasing af biler..."Man kan jo heller ikke sige:"Hej Ole, det er Idas far, Peter... Giver du en kop kaffe, så skal jeg vise dig hvordan I kan spare/opnå/undgå osv."Kan man vel? Det er da vildt anmassende og plat, ikke?Skriv dine kommentarer i kommentarfeltet og vær med til at inspirere andre :-)